neděle 12. dubna 2015

Jak se běhá na severu?

Jeden můj věrný čtenář mě před nedávnem poprosil, zda bych nemohla napsat článek o běhání na cestách a zejména tedy tady ve Finsku. A já přání plním ráda, takže...je to tu :)
(Budu moc ráda, když bude tento článek inspirací pro budoucí běžce-erasmáky mířící do Kuopia v příštích letech)

Mojí běhací éru ve Finsku bych rozdělila do dvou etap:
1.Běhání v zimě
V lednu jsem byla ještě absolutně nerozkoukaná a teprve jsem hledala nějaké své budoucí běžecké trasy. Jelikož jsem z počátku mého pobytu nevěděla, kudy kam, naběhala jsem třeba deset kilometrů  kolem dokola naší ulice: děsná nuda, to vám povím!
Ještě k tomu tu byly v lednu velké mrazy, což mělo za následek, že jsem asi po svém třetím finském běhání onemocněla. Když jsem se uzdravila, začala jsem běhat v mínus dvacítkách znova, tentokrát s šátkem přes pusu a bylo to v pohodě.


Měsíce leden a únor tedy patřily objevování běžeckých tras a musím říct, že ke konci měsíce se mi už celkem podařilo, najít si svá oblíbená běhací místa. Jak je však vidno z fotky, před každým výběhem jsem se musela nabalit jako polárník. :)
V zimě jsem si také strašně užívala úterky, kdy máme v našem domě zdarma saunu. To jsem se vždycky po celou dobu běhu těšila, jak se potom vyhřeji! I nyní na jaře do sauny chodím, už to však není tolik "zasloužené", jako v těch dvaceti pod nulou.

Zde jsou nějaké mapky mých zimních finských běhů: vkládám to sem pro případ, že by tento článek četli nějací budoucí návštěvníci Kuopia. :)




Všechny trasy začínají i končí v Neulamäki a vedou z velké části po asfaltových chodnících: v lednu a v únoru na všech chodnících sníh, na kterém se (přes lehkou klouzavost povrchu) skvěle běhalo. 
Do lesa jsem v zimě nechodila téměř vůbec, protože veškeré cestičky byly upravené jako běžecké stopy, takže jsem je nechtěla běžkařům ničit.

2.Běhání na jaře
Lepší běhací období pro mě nastalo s příchodem jara a táním sněhu. (No dobře, pořád ten sníh neroztál úplně na 100%, ale už ho tu je opravdu málo) Začala jsem více objevovat místní lesy a kopce. Jednak pro to, že mě z častého běhání po asfaltu bolí klouby a jednak pro to, že je to zkrátka mnohem lepší, dobrodružnější a zajímavější.
Kuopio nabízí nepřeberné množství lesních cestiček. Už jsem jich objevila docela dost, ale stále mám co dohánět. Mé oblíbené jsem například lesy okolo Puijo tower nebo lesy v Neulamäki, kde najdete na každém rohu turistické značky a mapky, takže se zde opravdu nedá zabloudit.

Začátkem dubna jsem také udělala velký kup a pořídila si skvělé, pořádné trailové boty. (Běhat v lese plném sněhu, bláta a náledí v silničkách totiž nebylo nic moc.) A od té doby skoro na silnici nechodím, protože jsem lesnímu běhání propadla ještě více, než předtím.

Tady je malé pokocháníčko pro milovníky trailů: první fotka (ta s modrou oblohou) ukazuje kopeček na Puijo v půlce března a ty ostatní potom finský les a jeho překážky.





Milovníky velkých kopců však musím zklamat, protože v Kuopiu najdete jen jeden jediný, a to výše zmiňované Puijo. V rámci tréninku na Jizerský ultratrail se poslední dobou snažím rovině vyhýbat, jak se dá a vybírám si co nejkopečkovatější terén. V Čechách je to jednoduché, ale tady ve Finsku nemám moc na výběr, a mám v podstatě jen dvě možnosti: Vyběhnout si na Puijo po prudké sjezdovce nebo Vyběhnout si na Puijo né tak prudkou, ale delší obklikou.
No, nestěžuji si. Je lepší tady mít jeden kopec, než žádný. Ale doma, kde těch kopců máme desítky, je to zkrátka lepší. :)

Tohle je tedy moje běhání v Kuopiu. Jak už jsem řekla, budu moc ráda, když tím nějaké ty budoucí návštěvníky inspiruji. :)

9 komentářů:

  1. Super díky za článek! Propadnutí kouzlu trailu se vůbec nedivím, počkej až si zkusíš i běhat úplně mimo. Se silnicí se to vůbec nedá srovnávat. Přírodu tam máte parádní, to by bylo něco pro mě, jen ty kopce by mi asi chyběly. Ještě jednou díky a budu držet palce na ultra...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš za co!
      Mně taky chybí, už se těším na to, až za 6 týdnů zdolám minimálně další lužickou sedmistovku:-)

      Vymazat
  2. A ty názvy na 8. fotce mě pobavili :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ja se porad chystam zacit behat nejaky traily... a ne a ne se k tomu sama dokopat.
    Kdyz mam nejakou spolecnost, tak beham po kopeckach v lese moc rada, ale sama jsem se porad nejak nerozhoupala... a vlastne ani poradne nevim, proc...

    Takze ti trochu zavidim :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to docela chápu - však mi to trvalo 6 běžeckých let, než jsem začala chodit do lesů a kopců sama a dobrovolně:) Tak třeba to taky přijde samo...a nebo se namotivuj tím, že se přihlaš na nějaký těžký, trailový závot a pak ti nezbyde nic než trénovat :D

      Vymazat
  4. Kopce jsou super :-) Já mám teď oblíbenou trasu přes haldu Emu. Není to žádná velká hora, ale dá zabrat. Držím palce na ultratrail :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, mohla bys mi prosím prozradit, co jsi měla na sobě, když jsi chodila v zimě ve Finsku běhat (myslím kolik vrstev, nosila si jednu mikinu, dvě mikiny pod bundu,...)? Jedu teď na zimu do Estonska, což je relativně blízko Finsku, a rozhodně bych chtěla s během pokračovat i v zimě. Můj problém je, že jsem začala v březnu, jsem tedy běžeckou zimou nepolíbená a tak moc nevím, co čekat. Děkuji :)

    Jsem jedním ze čtenářů, který čte Tvůj blog pravidelně, ale nikdy do diskuze nepřispěje. Tak aspoň pro jednou... Všechny Tvé články jsou super, moc ráda se sem vracím, jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, moc Ti děkuji za milý komentář :) Erasmus v Estonsku bude určitě super...(nevím, jestli jedeš do Tallinnu nebo do nějakého menšího města.)
      Celé Estonsko se mi neskutečně moc líbilo a klidně bych si dovedla představit, studovat tam delší dobu. Moc si to tam užij!

      Ale teď k věci - když jsem chodila běhat ve Finsku v zimě a bylo -10° a míň, měla jsem většinou dvě termotrika s dlouhým rukávem a na to větrovku, zateplené dlouhé kalhoty, lyžařské ponožky, čepici, rukavice a šátek přes pusu :D S ubývající zimou jsem ty vrstvy zahazovala, ale stejně jsem snad v krátkém rukávu nevyběhla ve Finsku ani jednou...
      Tak snad Tě zima neodradí a budeš si estonské běhání užívat:))

      Vymazat
  6. Strašně se mi líbí váš blog, proč nepokračujete? A chtěl bych se zeptat jak jste si dělala vízum do Ruska, tady? https://vhs-czech.com/

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář Vám moc děkuji!