pondělí 16. března 2015

10 zážitků z Helsinek

Konečně, s více než týdenním zpožděním, přicházím s článkem o Helsinkách. A jako to bylo v článku o Vídni, který je zde, i nyní jsem zvolila svojí oblíbenou formu "10 zážitků z..."
Tak se tedy usaďte a čtěte. :)

1.Cesta
V Helsinkách jsem strávila tři noci se svou mamkou, která mě přijela do Finska na týden navštívit. Cestovala jsem z Kuopia autobusem a ona z Prahy letadlem, takže jsme měly sraz na letišti.
Pár dní předem se mi však stala velice nemilá věc - odešel mi displej u mobilu. Byly jsme sice napevno domluvené, že mamku vyzvednu na helsinském letišti, ale...kdo v dnešní době funguje bez mobilu? Může se něco přihodit - zpoždění nebo nedejbože nějaká nehoda a co teď?!.
Pro jistotu jsem tedy s sebou táhla počítač. V autobuse byla wifi, takže jsem si krátila pětihodinovou cestu surfováním po internetu. Když se blížil čas mamčina odletu z Prahy, nenapadlo mě nic jiného, než zabrousit na stránky pražského letiště a podívat se, jestli její letadlo spol. Norwegian v pořádku odletělo.

A tam to bylo -  informace, že společnost Norwegian právě v dnešní den stávkuje a že je tím pádem 90% letů zrušených a zbytek nabírá ohromná zpoždění. Pochopitelně mi proběhly hlavou katastrofické scénáře a myšlenky:
- Hmm, tak mamka nepřiletí. Co já jako budu dělat sama v Helsinkách?
- A jak se spojíme, když nemám ten zatracenej mobil?
- Ach jo, myslela jsem, že jsme si všechnu cestovatelskou smůlu vybraly cestou do Vídně.

Prozradím vám: tentokrát se konal happyend. V okamžiku, kdy jsem se dočetla o stávce Norwegian, jsem totiž začala hledat podrobnější informace a neustále mačkala klávesu F5, aby se aktualizovaly informace o mamčině letu. A pak jsem našla skvělou informaci přímo na stránkách společnosti: ačkoliv bylo 90% letů zrušeno, zbylých 10% bylo zachováno a mezi ně mimo jiné patří let z Prahy do Helsinek!
No neměly jsme ohromnou kliku?
Když jsem dorazila do Helsinek na letiště, viděla jsem na příletové ceduli, že letadlo z Prahy přistane za půl hodiny, takže se mi ohromně ulevilo, šla jsem si sednout do Starbucksu na Chai latté (jako odměnu za ty nervy) a spokojeně počkala na mamku :)

2.Hotel Katajanokka
Byly jsme ubytované v hotelu Katajanokka, který mohu všem strašně moc doporučit. Není nejlevnější, ale ani nejdražší a v poměru cena/služby je naprosto úžasný.
Hotel je totiž přestavěné bývalé vězení. Ale nebojte! Ačkoliv tam jsou k nahlédnutí opravdu autentické cely a personál nosí pruhované vězeňské oblečky, všechno je strašně stylové a pěkné. A nejvíc ty snídaně! Zhruba 360 dní v roce snídám bílý jogurt, vločky a müsli, ale tady jsem od své tradice upustila a užívala si čerstvé pečivo, vaječné omelety, sobí šunku, sýry, ovesnou kaši a další dobroty. Nevím, jestli jsem někdy zažila hotel s lepší snídaní.:)



3.Katedrály a kostely
V Helsinkách najdete celkem tři zajímavé: Katedrálu Uspenski, evangelickou katedrálu, která je známá z panoramatických obrázků Helsinek a kostel Temppeliaukio, jenž je vytesaný ve skále. Všechny tři stavby byly krásné, každá úplně jiná. Určitě stojí zato, podívat se na všechny :)
Na první fotce je katedrála Uspenski, na druhé helsinská katedrála. Ten kostel vytesaný ve skále vyfocený bohužel nemám, ale fotky a informace je třeba zde.



4.Helsinská tržnice
Kostely jsou sice zajímavé...ale ruku na srdce, helsinská tržnice je o něco zajímavější. Ve Finsku jsou obecně skvělé tržnice, kde si můžete koupit čerstvé ryby, pečivo, ovoce a další dobroty, ale v Helsinkách je, dle mého názoru, echt skvělá. 
Nachází se v blízkosti malého přístavu a při návštěvě města jí rozhodně nesmíte vynechat. Ryby, mořské plody, pečivo, dorty, pralinky, ovoce, turecké speciality, asijské spring rolls, několik druhů rybích polévek, káva, víno, chleba s kaviárem, šunky, sýry...aaach. To všechno si můžete nakoupit v helsinské tržnici. 
My jsme vyzkoušely bujabézu a thajskou krevetovou polévku a další den potom "turecký talíř" s falafelem, kebabem, musakou, pita chlebem a spoustou zeleniny. Obojí bylo na jedničku. Vlastně nesmím zapomenout ještě na lososové spring rolls, které jsme si s mamkou koupily třetí den na cestu do Kuopia. K něm bych ovšem měla výtku: měla jsem po nich za hodinu příšerný hlad. :) 





5.Stylové kavárničky
U gurmánských zážitků ještě zůstaneme. Každé odpoledne (obzvláště na dovolené) nesmí chybět kávička a něco sladkého. V Helsinkách najdete nepřeberné množství stylových kavárniček. Interiér občas připomíná starožitnictví, ale stupeň originality je opravdu vysoký. Takováhle místa mám ráda :) Navštívily jsme jednu krásnou kavárnu v zapadlé uličce nedaleko helsinské katedrály, kde jsme měly výborný mrkvový dort, kávové pralinky a cappucino a potom ještě jednu na ostrově Suomelina, kde měli pro změnu výborný čaj s mlékem. 
Na finskou kávu si sice člověk musí zvyknout (Kvalita není žádný zázrak. Finové obvykle pijí překapávanou a narazit na opravdu hodně dobré espresso nebo cappucino je docela umění.), ale ty jejich zákusky to kompenzují.



6.Přístav
Helsinky jsou, jak už asi tušíte, přístavní město. Pozor, přístavy jsou zde dva. (Možná jich je dokonce více, ale já osobně vím o dvou) Jeden obří, ze kterého odjíždí nákladní lodě a trajekty do Tallinnu a Petrohradu a druhý menší, ze kterého například odjížděla naše malá loďka na Suomenlinu. (O Suomenlině se dočtete níže)
Více se mi líbil ten menší: nachází se ani ne pět minut chůze od helsinské katedrály a je to nádherné místo, kde najdete (kromě helsinské tržnice) ruské kolo, stánky se suvenýry, stylové sochy želviček a je zde moc příjemná, prázdninová atmosféra.



7. Pevnost Suomenlina
Další den pobytu v Helsinkách jsme se vydaly na ostrov Suomenlina, na který se dostanete pohodlně trajektem - cesta trvá pouhých deset minut a trajekt jezdí několikrát za hodinu. Na tomto ostrově byla pevnost a vězení a dnes je zapsaná na seznamu UNESCO. O pevnost se v minulosti přetahovali Rusové, Švédové a přirozeně i Finové, kterým konečně v roce 1918 připadla a kterým dodnes patří.
Udělaly jsme takovou okružní procházku po ostrově, nahlédly do muzea Suomenliny, kde jsme shlédly i poměrně zajímavý dokumentární film.
Bohužel nám v tento den nepřálo počasí - pršelo, foukal vítr a byla zima. Kdo pochází ze severních Čech, určitě už byl někdy v Německu na Königsteinu. Konstatovaly jsme, že to zde vypadá podobně a že je zde úplně stejná zima a vítr. (Byla jsem na této německé pevnosti asi třikrát a ano, pokaždé byla příšerná zima a vítr) Čímž nechci říci, že to bylo na Suomenlině špatné! Místo to bylo moc pěkné, byl tam klid a také tam byla výše zmíněná krásná kavárna. Jen škoda toho počasí. 



8.Nakupování
Pro ty, co rádi šmejdí po obchodech, mohu Helsinky jen doporučit. Finsko je sice pěkně drahá země, ale ceny oblečení jsou zde víceméně stejné jako u nás a zboží je trošku jiné, ale moc ve většině případů pěkné. (Já jsem z Helsinek odjela s novým jarním kabátem:)
 Naprostá většina finských žen, které jsem v Helsinkách viděla, byly krásně upravené a štíhlé. Ano, ve Finsku je obecně docela málo obézních lidí. Řekla bych, že Finky chodí hodně pěšky a ještě k tomu ve sněhu a mají z toho pěkné nohy a zadky. :) 

9.Dva gurmánské tipy
Ano, já vím. Polovina mých zážitků se vždycky točí kolem jídla. Ale u mně prostě platí rovnice hodně běhám = hodně jím. A když jím něco dobrého, nemohu se o svůj gurmánský zážitek nepodělit. 
Gurmánské doporučení č.1. v Helsinkách je bezpochyby výše zmíněný přístav a jeho tržnice, ale pokud by se vám toto místo omrzelo, mám v rukávu další 2 tipy, kde se dobře a levně najíst. (Levně rozuměj 10€ za teplé jídlo. Za míň už se v centru Helsinek najíte horko těžko)
- Sushi bar na ulici Simonkatu, kde jsme měli za 10€ talíř 12 kousků naprosto výborného a čerstvého sushi. 
- Fast food restauraci Cholo v ulici Kalevankatu, která je zaměřená na mexické tortilly a za 10€ vám připraví obří tortillu, do které si můžete libovolně naporoučet náplň, druh masa, stupeň pálivosti apod. 
Obojí je mnou otestováno a obojí mohu směle doporučit! Na sushi jsem mimo jiné zjistila, že už je to více než půl roku, co jsem pryč z Asie a že jsem za tu dobu stihla zapomenout, jak se jí hůlkami...Teda, najedla jsem se a byla jsem na tom líp než mamka, která držela každou hůlku v jedné ruce, ale jinak to se mnou byla bída:))


10.Závěr
To byly tedy postřehy z báječných dnů v Helsinkách. Abych to shrnula, Helsinky se mi líbily strašně moc. Město je to krásné a není tolik přelidněné. Dalo se úplně v pohodě prochodit pěšky. Nebyla zde hlava na hlavě (byly jsme zde však ve všední dny - o víkendu to může být horší). 
Prostě jsme si to dokonale užily. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý komentář Vám moc děkuji!