sobota 3. ledna 2015

První chvíle ve Finsku

Pozorní čtenáři a mojí známí jistě vědí, že poté, co jsem se v létě vrátila nadšená z Taiwanu, jsem se rozhodla využít podruhé možností, které nabízí naše škola a vycestovat ještě na Erasmus do některé z evropských zemí. Strašně moc jsem přemýšlela, jestli do Finska nebo do Anglie.

Jak už název článku napovídá, rozhodla jsem se pro Finsko, konkrétně pro město Kuopio. Semestr ve Finsku začíná velmi brzy, a tak jsem se svým spolucestovatelem ze školy letěla už prvního ledna. Letěli jsme se společností Finnair z Prahy do Kuopia s přestupem v Helsinkách.
Let byl naprosto pohodový, 1 kilogram nadváhy mého kufru mi paní u přepážky s mrknutím očka odpustila.
(Celé balení bylo pořádný oříšek - když jsem letěla na Taiwan, mohl mít můj kufr 30 kilo. Nyní mohl mít pouze 23 kilo. A to jsem si balila samé těžké a zimní věci, kdežto na Taiwan - s trochou nadzázky - pouze pár kraťasů, tílek a žabky. Myslela jsem, že si budu muset připlácet další zavazadlo, ale nakonec jsem to vyřešila tak, že jsem druhý, příruční kufr nacpala těžkými věcmi a doufala, že ho nikdo nebude vážit. Bohudíky mi to prošlo, protože 8 povolených kilo tedy rozhodně neměl. Bez problémů jsem tedy do Finska propašovala dobrých 40 kilo zavazadel :)

Do Kuopia jsem přiletěli v 00:40, 2.ledna. (Je zde jedna hodina časový posun) Na letišti nás vyzvedla Henna, holka z místního buddy systému. Po tom, co jsme se navzájem představili, nám oznámila malý problém - na Nový rok jí nikdo nedal klíče od našich bytů, a tak budeme muset jít spát k ní domů. Sice jsme tedy první noc strávili noclehem na zemi, ale byli jsme za to nehorázně vděční, že jsme nemuseli spát ani na letišti, ani v žádném drahém hotelu. Ráno nás vzala Henna do kanceláře Kuopasu (= společnost, která v Kuopiu vlastní a pronajímá studentské byty) a hnedka jsme dostali klíče od našich bytů.

Bydlím v čtvrti Neulamäki, která je vyhlášená tím, že zde bydlí většina erasmáků. Včerejší únava mi zatím nedovolila to tu moc prozkoumat, ale na první dojem je to tady moc hezké. Bydlím v bytě s dalšími dvěma spolubydlícími (které ještě neznám, teprve mají přijet) a mám hezký, velký pokoj sama pro sebe. Kromě své postele zde mám ještě další matraci a peřinu, takže návštěvy, můžete se směle hlásit a kupovat letenky! :)
Co se týče počasí, včera bylo kolem 0°C a celý den hustě sněžilo. Slunce tu vychází kolem desáté hodiny dopoledne a zapadá už kolem třetí.



Svůj první den ve Finsku jsem strávila vybalováním a zvelebováním pokoje a taky nějakým tím nákupem a vařením. V supermarketu jsem strávila celkem dost času, protože bylo poměrně těžké, prozkoumat všechny požadované potraviny a snažit se luštit, zda je v dané krabici mlíko nebo kefír. (To mlíko jsem napoprvé trefila, ale místo jogurtu jsem si koupila něco, co mělo - omlouvám se - konzistenci jako nudle z nosu. Na druhý pokus už jsem však koupila dobrý, bílý jogurt:)) 
Další věc jsou ty ceny. Samozřejmě jsem počítala s tím, že to je Finsko drahá země a že to nebude utráceníčko jako v Asii. :) Vlezla jsem do krámu a zjistila, že ledový salát stojí 3 eura. To se mi zdálo fakt moc, ovšem po chvíli jsem zjistila, že ta cena je za 1 kilogram salátu a že tedy ta koule salátu váží podstatně méně, takže to není tak hrozné. Nějaké potraviny jsou o hodně dražší než v ČR, nějaké vyjdou na stejno, to je jasné.

A má první noc v novém bytě? Nemůžu si stěžovat. Spala jsem skoro 13 hodin. Měla jsem totiž obrovský spánkový deficit - na Silvestra jsem spala 3 hodiny a den poté 5 hodin, což je v součtu za 2 noci 8 hodin. A já jsem člověk, který potřebuje aspoň svých 9 hodin spánku každý den, aby naplno fungoval.:)

5 komentářů:

  1. Zní to báječně Veru ;) moc přeju ... užij si to tam a kdyby se ti chtělo trochu teplíčka, přileť za mnou do Řecka ;) jsi vítaná!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za nabídku, to samé platí i pro tebe - jakmile se budeš chtít zchladit, šup za mnou!! :))

      Vymazat
  2. Jsem strašně ráda, že jsem narazila na tvůj blog. Také jsem na UHK a strašně o Finsku přemýšlím teď na zimní semestr, takže budu moc ráda číst tvé příspěvky! :) moc si to tam užij a přeji pevné nervy!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Finsko určitě doporučuju a s radostí budu psát další články :)

      Vymazat
  3. Juontotie je nejlepší adresa na Erasmu! :) Hned bych se tam vrátila!

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář Vám moc děkuji!