středa 11. září 2013

Via ferraty u nás na severu

Ve svém prvním článku jsem se rozhodla  zůstat u nás v severních Čechách. Máme tu totiž něco moc pěkného - pískovcové skály a v nich pár tzv. Via ferrat.
Pravda, těmi se mohou pyšnit spíš kolegové na německé straně, ale to je od nás coby kamenem dohodil.

Ferratu jsem okusila poprvé vloni v Rakousku a byla jsem z toho dost rozporuplné pocity. Na začátečníka byla celkem obtížná a mně to moc nešlo. Mám-li být upřímná, na skále mě popadla lehká blond-hysterie a myslela jsem, že to dál nezvládnu. Ale zvládla jsem to a na konci mě ale čekal fakt skvělý pocit a výhled!
A tak se stalo, že mě tento sport, který je takovým mezníkem mezi turistikou a horolezením, velice chytl :)

Letošní prázdniny jsem jich u nás v okolí pár obrazila. A nebyla jsem zklamaná.


1.Zadrátovaná jeptiška (Nonnenfelsen)


Dle mého názoru se jedná zatím o nejdelší a nejhezčí ferratu v našem okolí. :)
Nachází se na hranicích mezi městy Dolní Světlá a Jonsdorf. Osobně doporučuji zaparkovat na konci vesnice Dolní Světlá, neboť tam nebudete na rozdíl od německé strany platit za parkování. Z parkoviště vede k ferratě zelená turistická cesta - myslím, že tuhle ferrátku není těžké najít, narozdíl od té níže popsané.
Ačkoliv v průvodci psali, že zdolání ferraty zabere cca 30 min, my jsme jí šli skoro 2h, zejména díky nejmladšímu společníkovi - bratrovi. Lezli tam i lidi bez sedáku, což se mi ale zdá docela nebezpečné - nikdy nevíš, kdy ti ujede noha nebo zamotá hlava :)
"Jeptišku" hodnotím velmi pozitivně - je celkem dlouhá, zábavná a rozmanitá. A jako bonus plus vás na konci ferraty čeká německá hospůdka a rozhledna.

2. Alpiner Grat (u města Oybin)

Pokud se vydáte na výlet na ferratu Alpiner Grat v německém Oybinu, počítejte s tím, že tak 90% času vám zabere hledání ferraty a zbylých 10% lezení :) (Nikde není absolutně žádné značení!!! - zlatí Češi, co se týče značení turistických cest)
 My jsme se tam vydali na kole z příhraniční obce Heřmanice. Bláhově jsme si mysleli, že pojedeme na kole cca 5km, prostě pohodička, než ferratu najdeme.
Skutečnost byla taková, že jsme najeli přes 20km do obrovského kopce a přes půl dne jsme bloudili po lese. Poradila nám až ochotná paní v oybinském infocentru - dostali jsme zde mapičku s přesným značením ferraty, které jsme jinak nikde /ani na internetu/ nenašli.
Pokud se tedy vydáte ferratu Alpiner Grat hledat, doporučuji mít s sebou někoho německy-mluvícího, který vám onu mapku v infocentru v Oybinu vyžádá :)

...když jsme tedy ferratu po několika hodinách našli, (podotýkám, že totálně hladoví a unavení :)) malinko nás zklamala. Byla mnohem kratší než výše uvedená Jeptiška a ani výhled na vrcholku nebyl tak famózní jako jinde. Je to ovšem pouze můj subjektivní názor, neboť jsem tak šilhala hlady, že možná právě proto jsem neviděla zhola nic :)

3.Ferrata Vodní brána u Semil
Poslední moje letos navštívená ferrata (a zároveň jediná oficiální ferrata v ČR) se nachází v libereckém kraji, ve městě Semily. Její umístění se dá najít na mnoha internetových stránkách (např ZDE), proto to nebudu znovu opakovat. ;)
 Zde jsme kupodivu nebloudili a parkoviště (vzdálené cca 500m od ferraty) našli velice rychle. Bohužel jsme si pro návštěvu Vodní brány vybrali zrovna poslední prázdninovou sobotu, a tak se stalo, že zde bylo lidí téměř jak na Václaváku.
Musím říci, že jsem se ještě nesetkala s nepříjemným nebo nekamarádským "horolezcem" (ať už to bylo na ferratách, v lanovém centru, v Tatrách a nebo na umělé stěně), nicméně i přes tuto skutečnost zde nebyl velký počet lidí úplně ideální - museli jsme čekat "frontu", než na nás přijde řada a poté si neustále hlídat velké rozestupy od ostatních lezců, pro případ, že by třeba jeden upadl. Díky velké spoustě lidem jsme tak ferratu místo cca 30min lezli přes hodinku a půl. Vzhledem k tomu, že jsme jí měli v podstatě pojatou jako celodenní výlet, nám to vlastně ani moc nevadilo :)
Bylo taky dost na co se dívat, především na řeku Jizeru (a pstruhy, které v ní plavali) pod námi.
Z našeho okolí jsem zvyklá na pískovce (Né nadarmo se to tam jmenuje Labské pískovce, že jo) a tak byl tamní čedič docela změna. Nemůžu ale říct, že nepříjemná.

Pokud byste náhodou z této ferrátky pokračovali domů směrem na Liberec, doporučuji se zastavit  na náměstí v Jablonci nad Nisou v restauraci Alizée, kde vám naservírují výbornou asijskou kuchyni...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý komentář Vám moc děkuji!